Od początku roku do końca października Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły niemal 10 mln pasażerów. W październiku było ich ponad milion – ten rok będzie rekordowy, ale bariera 12 mln podróżnych nie zostanie przełamana.
We październiku tego roku z usług narodowego przewoźnika skorzystało 1,03 mln pasażerów i była to liczba większa o 8,3 proc. od tej w rok poprzednim. W tym samym czasie liczba operacji lotniczych wzrosła o 5,3 proc. do ponad 10,2 tys. Bariera miliona pasażerów w dziesiątym miesiącu roku została przekroczona po raz pierwszy – rok temu w październiku LOT odnotował ponad 949 tys. pasażerów, a w roku 2023 było ich ponad 857 tys.
W okresie od stycznia do końca października tego roku LOT przewiózł ponad 9,95 mln pasażerów, czyli o 9,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liczba wykonywanych operacji wzrosła w tym okresie o 8,6 proc. i osiągnęła 98,8 tys.
Od początku roku liczba pasażerów rośnie średnio w tempie przekraczającym 9,4 proc., zaś liczba wykonywanych operacji o 8,6 proc.
Przy zachowaniu obecnego tempa wzrostu i braku dramatycznych zmian na rynku, LOT powinien na koniec roku osiągnąć poziom ok. 11,6 mln pasażerów. Jeśli taki wynik uda się osiągnąć to będzie on rekordowy w historii spółki i o ponad 9 proc. większy niż w roku ubiegłym. Oznaczałoby to również, że LOT urośnie o ponad 16 proc. względem roku 2023.
Warto odnotować, że od czerwca na poziomie przekraczającym 100 utrzymuje się wskaźnik średniej liczby pasażerów na rejs. W sierpniu osiągnął on 109 osób i był najwyższy, zaś we wrześniu spadł do 106 pasażerów, a w październiku do 101 osób na rejs. Od początku średnio na jeden lot przypada 101 podróżnych.
Ograniczenia infrastrukturalne (zwłaszcza wielkość strefy Non Schengen) stołecznego portu lotniczego im. Fryderyka Chopina wpływają na flagowego operatora znad Wisły, który nie może dynamicznie zwiększać oferty tranzytowej. Polskie Linie Lotnicze LOT uruchamiają więc kierunki rekreacyjno-wypoczynkowe i
rozbudowują siatkę w regionach.
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat sieć tras wzbogaciła się m.in. o Ateny, Larnakę, Lizbonę, Lyon, Paryż-Orly (loty z Krakowa), Rejkiawik, Rijad, Taszkent i Teneryfa. Niedawno LOT zainaugurował połączenia do Marrakeszu i Stavanger, a wkrótce przyjdzie czas także na Rovaniemi. Zapowiedziane zostały trasy do Malagi i Stambułu (rejsy z Gdańska). W 2026 roku linie lotnicze mają uruchomić kilkanaście nowych tras, co będzie możliwe dzięki znacznemu wzmocnieniu floty.
Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz trzech E195-E2.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 55 samolotów:
20 airbusów A220-100,
20 A220-300,
13 boeingów B737-8 MAX oraz
dwóch używanych B787-8 Dreamliner.